Liberalernas förslag i samband med omorganisation av nämnder i Borås

Liberalerna gör antecknin till protokollet

Tisdag 23 februari 2016

I samband med kommunstyrelsens möte den 22 februari då bland annat omorganisationen i kommunen behandlades gjorde Liberalerna Borås följande protokollsanteckning:

Liberalerna i Borås har deltagit i den politiska styrgrupp som tagit fram förslag till ny nämndorganisation. Vi har under lång tid förordat att facknämnder borde införas och kommun- och stadsdelsnämnder avskaffas. Liberalerna är på det stora hela mycket nöjda med att Borås Stad nu organiserar sig i facknämnder.

Vi vill genom denna anteckning till protokollet framföra några av våra synpunkter som inte blivit tillgodosedda i förslaget till ny nämndorganisation.

Förskolan och grundskolan borde organiseras i en nämnd och en förvaltning. Vi ser fördelar med att stärka kopplingen mellan för- och grundskola och övergången däremellan, men också för att ha ett pedagogiskt helhetsgrepp från 0-16 år. Att ha ett helhetsgrepp också för det pedagogiska arbetet, strategi och den pedagogiska ledningen är en viktig faktor för framgångsrika skolkommuner.

De kommunala bolagen hanteras inte i förslaget på det sätt som vi föreslaget. Vi förordar att de kommunala bolagen utreds med hjälp av en extern part. Det bör då utredas vilka bolag som kan omvandlas till nämnder, vilka små bolag som kan inkorporeras i större och vilka bolag som kan avvecklas. Den kommunala verksamhet som bedrivs i bolagsform ska organiseras på ett effektivt sätt.

I förslaget flyttas upphandlings- och inköpsfrågorna till Kommunstyrelsen. Vi förordar att de bör ligga kvar inom Tekniska nämnden. Kommunstyrelsen ska ha ett strategiskt ansvar och dessa frågor är mer av utförande karaktär.

Den dagliga verksamheten bör även fortsatt organiseras inom Arbetslivsnämnden istället för som i förslaget inom Sociala omsorgsnämnden. Det ska vara skillnad mellan omsorg och arbete är vår motivering för ställningstagandet.

För Liberalerna Borås

Anna Svalander