Trygghet

Att kunna röra sig fritt i ett öppet samhälle är en Liberal grundsten. Verklig frihet kräver också trygghet. Du ska kunna känna dig trygg, där du bor, där du väntar på bussen, går hem från krogen eller tar en löprunda. Ingen ska behöva se sin trygghet försvinna för att kriminaliteten tar över. När en ung person hamnat snett i tillvaron kommer det sällan som en total överraskning. Varningsklockorna har oftast ringt långt tidigare, men inte tillräckligt har gjorts snabbt nog. Vi vill att skola, socialtjänst och polis ska ingripa snabbt och hjälpa det barn som är på väg in i ett destruktivt beteende.

Att satsa på utbildning är en satsning på trygghet. En god utbildning ökar tryggheten för den enskilde boråsaren men också för samhället i stort. Om barn ändå börjar begå brott ska omgivningen inte blunda bara för att barnet inte är straffmyndigt. Ofta kan även barnets familj behöva stöd, till exempel för att föräldrarna ska kunna ta föräldraansvar på rätt sätt. Ju tidigare insatser sätts in, desto fler barn får chansen till en trygg uppväxt. Brottslighet drabbar alla, men redan utsatta drabbas allra värst när samhället inte lyckas tillräckligt bra med brottsbekämpning. Det viktigaste arbetet är brottsförebyggande.Det handlar om en bra politik för jobb, skola och integration, men rättsväsendet behövs för att se till att saker och ting blir rätt när det ändå gått fel. Samarbetet mellan skola, socialtjänst och polis kring unga i riskzonen måste förbättras. Vi vill att kommunernas brottsförebyggande uppdrag skrivs in i lagen och att huvudregeln ska vara att brott som begås av unga under 15 år alltid ska utredas av polis.

Liberalerna vill:

• Se över belysningen i de områden där människor rör sig för att öka tryggheten.
  • Ha fler poliser i yttre tjänst.
  • Att kameraövervakning ska tillåtas på de platser som upplevs otrygga. Kameraövervakning förhindrar nödvändigtvis inte brott, men fler brott kan klaras upp.
  • Arbeta tillsammans med näringslivet för en tryggare stadskärna med fler människor i rörelse – en levande stadskärna är en trygg stadskärna.
  • Arbeta förebyggande i såväl skolan som föreningslivet för att stävja rekryteringen till kriminella gäng bland Borås unga.