Kultur

Kulturen är och ska vara fri. Tankens och ordets frihet är grunden i liberal kulturpolitik. Vår uppgift är inte att styra kulturen, utan att förbättra förutsättningarna för det konstnärliga skapandet och för den enskildes bildning. Medborgare i alla åldrar ska kunna finna mötesplatser, gärna över åldersgränserna, inom kulturen. Kultur ger människor verktyg att förstå, ifrågasätta och se på samhället ur nya perspektiv. Kultur är också ett verktyg för att öka känslan av gemenskap och inkludering i vårt samhälle, på så sätt går vår hälsa och vår utveckling går hand i hand med kulturen. Borås stora antal skulpturer och satsningar på gatukonst i form av No Limit är exempel hur vi lyckats få Borås kulturutbud att blomstra och bli starkt profilskapande för staden, till glädje för alla boråsare men också för den växande skaran av entusiastiska turister. Stadsteatern ska utforska scenkonstens gränsland och verka inom ett kulturhus med konstupplevelser, samtidsdebatt och deltagande kulturverksamhet. Här ska spelas såväl egna produktioner som gästspel inom olika genrer. Det planerade gröna stråket genom staden ligger väl i linje med en önskan att skapa en levande och lockande stadsbild. Det är mycket viktigt att kommunens institutioner anställer goda pedagoger som kan förmedla innehållet och entusiasmera besökande.

Liberalerna vill:

• Värna Borås Stadsteater
  • Göra kulturhuset till en viktig mötesplats. Vi vill se fler aktiviteter, utställningar, föreställningar och event där man kopplar samman de olika institutionerna teater, konst och bibliotek till att samverka i högre grad.
  • Utveckla biblioteken som central plats för bildning, förströelse och interkulturella möten. Bra bibliotek kan fungera som en brygga för barn och unga som saknar goda läsförebilder och möjligheter till det i hemmet.
  • Öka tillgänglighet så att kulturen lättare når människor med olika funktionsvariationer.
  • Fortsätta utveckla verksamheten i Kulturskolan.
  • Att Borås Museum ska bli mer aktivt och mer pedagogiskt inriktat museum med fler, och varierande utställningar som representerar den varationsrika mångfald av kultur och tradition som finns och lever i Borås
  • Utveckla Borås Textilmuseum till ett nationellt museum för textil samtidskonst.
  • Skapa en öppen och levande skulpturpark av Annelundsparken. Parken skulle bli ett attraktivt tillskott i stadens skulpturbiennal men också fungera som ett enskilt promenad- och utflyktsmål.
  • Initiera skapandet av ett ”Art-center” där vi samlar konstverksamhet på ett ställe.
  • Stärka samarbetet mellan kommunens verksamheter, ideella och kommersiella krafter. Allt för att ge oss Boråsare både bredd och kvalitet i utbudet av kultur.
  • Att utbildade bibliotekarier ska ansvara för skolbiblioteken. Alla ska få läsa svenska och internationella skönlitterära klassiker i skolan.