Fritid och folkhälsa

En aktiv och meningsfull fritid har positiv påverkan på både vår fysiska och mentala hälsa. En god hälsa är en av grundpelarna för ett gott liv. Inflytande och delaktighet i samhällslivet och påverkan av de egna livsvillkoren är en grundläggande rättighet för varje individ. Ett brett utbud av fritidsaktiviteter i en välordnad miljö för alla åldrar bidrar till att Borås blir en attraktiv och trivsam stad att leva och trivas i. Alla ska kunna motionera och idrotta, för att ha roligt och må bra, något som ska vara lika oavsett var du kommer ifrån, hur mycket pengar du har eller om du har en funktionsvariation. Kommunen måste också arbeta för en god folkhälsa och motverka drogmissbruk och andra hälsoproblem. I detta arbete måste kommunens olika förvaltningar arbeta tillsammans med varandra och med polisen och olika ideella krafter, ett arbete som ska vara både obyråkratiskt och resultatinriktat. En god folkhälsa med fokus på det förebyggande arbetet är bra för alla och minskar också kostnader för vård, skola och sociala omsorger.

Liberalerna vill:

• Bygga fler näridrottsplatser som möjliggör spontanidrott.
  • Utveckla och rusta upp skolgårdarna, från grundskola ända upp till gymnasiet. Stadens barn och unga behöver växa upp med omgivningar som uppmuntrar och främjar rörelse
  • Använd Orangeriet som ett ‘community center’ med eftermiddagsverksamhet för både barn och vuxna. Kreativt skapande, fysisk aktivitet, hemkunskap, körsång, språkcafé – saker man blir glad av och platser att mötas på!
  • Fortsätta satsa på våra spår och leder. Våra fritidsområden ska göras tillgängliga för alla invånare, även de med funktionsnedsättning.
  • Öka stödet till föreningar som främjar fysisk aktivitet för äldre och personer med funktionsnedsättning.
  • Bygga ett skidskyttecentrum vid skidstadion på Ymer
  • Utveckla området kring Götavallen med ytor för fritidsgård med cafeteria, omklädningsrum och lokal för styrketräning/kampsport.
  • Utveckla området runt Borås Arena till ett förstklassigt multisportcentrum.
  • Göra Viskan mer tillgänglig för boråsarna genom att bygga ut promenadstråket från Druveforsfallet till Almenäs.
  • Inrätta en enhet som arbetar med förebyggande utbildning kring spelberoende.
  • Att föreningslivet och idrottsrörelsen skall ges erkännande för sitt arbete och tillförs resurser som den otroligt viktiga brygga den är för att skapa ett inkluderande samhälle.
  • Förändra bidragsregler så att föreningar stimuleras att arbeta med aktiviteter kring jämställdhet, integration och öppenhet för alla oavsett förutsättningar.
  • Att arbetet för jämställdhet måste finnas med i all idrottsverksamhet.