Är du vår nästa politiska sekreterare?

Tisdag 4 maj 2021

Vill du vara med och utveckla och förbättra Borås Stad? Längtar du efter att göra skillnad i människors vardag? Liberalerna i Borås söker en ny politisk sekreterare. Vi söker dig som är intresserad av politik och samhällsfrågor. Du kommer arbeta med såväl långsiktiga som dagsaktuella frågor. Det är viktigt att du är beredd på en tidvis intensiv, stimulerande, rolig men också krävande arbetssituation.

Tjänsten är placerad i Stadshuset i Borås. Du kommer arbeta tillsammans med Liberalernas kommunalråd Anna Svalander som ansvarar särskilt för utbildnings- och kulturfrågor, samt andra förtroendevalda i nämnder och bolag. Liberalerna styr kommunen tillsammans med Centerpartiet, Miljöpartiet och Socialdemokraterna vilket innebär ett nära samarbete med dessa tre partiernas kommunalråd och politiska sekreterare.

Arbetsuppgifterna varierar beroende på vad som krävs i stunden, men oftast ser det ut såhär:

• Ärendeberedning i Kommunstyrelsen,
  • Stöd till kommunalråd och andra liberala politiker.
  • Skriva debattartiklar, pressmeddelanden och ha kontakt med media.
  • Opinionsbildning och marknadsföring i sociala medier.
  • Omvärldsbevakning och informationsinhämtning.
  • Delta vid sammanträden med Kommunstyrelsen och Kommunfullmäktige samt vid vissa aktiviteter i partiet.
  • Budgetberedning.
  • Övrig administration.

Du som söker har ett politiskt sinne, är stresstålig, har analytisk skärpa, bra samarbetsförmåga och tar egna initiativ. Du är en god skribent och kommunikatör, har vana att arbeta med sociala medier och kan leverera med snäva tidsramar vid behov. Relevant utbildning och erfarenhet från politiskt arbete är meriterande. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet och förmåga att formulera sig i tal och skrift. Vi förutsätter att du delar liberalernas värderingar.

Tjänsten är på heltid och tidsbegränsad i enlighet med Kommunallagen 4 kap. §§ 33-34 till och med 221031, tillträde omgående. Intervjuer sker löpande under ansökningsperioden, sista ansökningsdag är 17 juni. För frågor om tjänster kontakta Anna Svalander 0768-887025 (lämna meddelande, du blir uppringd). Ansökningar skickas till anna.svalander@liberalerna.se