Motion om konstnärlig utsmyckning och gestaltning av offentliga byggnader och miljöer

Onsdag 5 oktober 2016

Den 20 mars 2013, för nästan tre och ett halvt år sedan, lämnade Liberalerna (dåvarande Folkpartiet liberalerna) genom Bengt Wahlgren en motion till Borås Kommunfullmäktige med förslag att återinföra den s.k. enprocentregeln för konstnärlig utsmyckning och gestaltning av offentliga byggnader. Den motionen är ännu inte besvarad.

Det finns en nackdel med den förträffliga 1%-regeln, nämligen att den är kopplad till enbart  kommunala byggnader. Det är ju ett känt faktum, som på senare tid visat sig inte minst i Borås, att både byggnader och offentliga platser (gator, torg, parker m.m.) får ökad attraktionskraft och förbättrad livsmiljö för dem som vistas där, när man tillför offentlig konst.

Med hänvisning till ovanstående föreslår vi

att  0,5% av Borås kommuns investeringsbudget, dock max 1,5 milj kr per år, årligen läggs i en fond  för konstnärlig utsmyckning och gestaltning av offentliga byggnader och miljöer.

att  Kulturnämnden genom en återinrättad konstkommitté får huvudansvaret för konstnärlig utsmyckning och gestaltning i Borås kommun.

För Liberalerna i Borås

Morgan Hjalmarsson   Bengt Wahlgren