Motion om att frångå kösystemet i friskolor för nyanlända

Fredag 26 februari 2016

Läget i världen är ytterst instabilt och fler människor än någonsin befinner sig på flykt undan krig och katastrofer. En rännil av världens flyktingar kommer till Sverige. Sverige är och ska, enligt Folkpartiet, vara en humanitär stormakt. Dock finns många utmaningar. En av dem är att utlandsfödda elever klarar sig allt sämre i de kommunala skolorna.

Nyligen kom Skolverket med sin årliga betygsstatistik för läsåret 2014/15. I ett pressmeddelande konstaterar myndigheten att ”Bland de elever som invandrat och börjat i svensk skola i årskurs 1-5 har andelen som blir behöriga ökat från 69 procent till 72 procent sedan 2013. För de elever som börjat i svensk skola i årskurs 6-9 går utvecklingen i motsatt riktning – från en redan mycket låg behörighet på 28 procent till 26 procent i år.”

Statistiken Skolverket presenterar visar också att en större andel elever som når kunskapskraven går i fristående skolor än i kommunala. Oavsett om man utgår ifrån föräldrarnas utbildningsnivå, om eleverna har svensk eller utländsk bakgrund så gäller samma mönster. Resultaten i fristående skolor är bättre än i kommunala och fler elever når kunskapskraven i alla ämnen.

Nuvarande lag omöjliggör dock för fristående skolor att ta emot nyanlända. Fristående skolor får bara ta emot elever utifrån ett kösystem. Självklart kan nyanlända inte på förhand veta att de ska fly, hamna i Sverige och ställa sig i kö. Därför föreslår Folkpartiet Liberalerna att ett undantag för kösystemet skall göras i Borås Stad så att även de fristående grundskolorna ska få ta emot nyanlända elever. Kommunstyrelsen få i uppdrag att se hur ett sådant undantag kan se ut och vilka resurser som behöver följa med när ett sådant system införs.
Folkpartiet Liberalerna föreslår att

De fristående grundskolorna i Borås undantas kösystemet för att kunna ta emot nyanlända elever.
Kommunstyrelsen får i uppdrag att se hur det kan genomföras och vilka resurser som skall följa med ett sådant undantag.

Anna Svalander, Folkpartiet Liberalerna